Hvem kan melde seg på? Ansatte i en medlemsbedrift hos Grønn Byggallianse.
Hvordan løser gårdeiere og leietakere nye krav til utsortering og dokumentasjon av husholdningslignende næringsavfall i flerbruksbygg?
Nye krav til kildesortering i virksomheter fra 1. januar 2025
Avfallsforskriften kapittel 10a er skjerpet, og alle virksomheter må nå sortere ut tekstiler, papp- og papiremballasje samt glass- og metallemballasje som oppstår i virksomheten – avfallstyper som tidligere kunne kastes i restavfallet. Fra før gjelder krav til sortering av mat-, plast- og hageavfall.
Målet er økt materialgjenvinning og ombruk, bedre ressursutnyttelse og lavere klimagassutslipp – i tråd med EUs rammedirektiv for avfall. Miljødirektoratet vil føre tilsyn med at kravene overholdes.
Men hva betyr de nye kravene for gårdeiere og leietagere i flerbruksbygg? Hvordan løses sortering og rapportering i praksis, og hvem har ansvaret for dokumentasjon? Hvordan sikres god dataflyt mellom avfallsselskap, gårdeier og leietager, og kontroll på sluttbehandlingen? Dette og mer er det flere gårdeiere og leietagere som klør seg i hodet av, og prøver å finne gode løsninger på.
Grønn Byggallianse inviterer til nettverksmøte tirsdag 28. oktober 2025, der myndigheter, gårdeiere, leietakere og avfallsselskaper deler kunnskap, erfaringer og løsninger med bransjen. Vi viser eksempler fra praksis og for de som deltar fysisk legger vi opp til gruppe- og plenumsdiskusjoner .
Agenda:
09:00 – 10:00 Seminar med innledere fra myndigheter, gårdeiere, leietagere og avfallsselskap
Statens Vegvesen er vertskap for møtet i samarbeid med Grønn Byggallianse, Statsbygg, Entra og Olav Thon Gruppen.
NB! For å delta på dette arrangementet forutsetter det at virksomheten er medlem i Grønn Byggallianse. Ønsker din virksomhet å melde seg inn i Grønn Byggallianse? Ta kontakt med oss: post@byggalliansen.no.